HOTĂRÂRE nr. 1.205 din 27 noiembrie 2001

privind aprobarea Metodologiei de funcţionare a comisiei pentru protecţia copilului

EMITENT: GUVERNUL

PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 774 din 4 decembrie 2001

În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 123/2001 privind reorganizarea comisiei pentru protecţia copilului,

Guvernul României adopta prezenta hotărâre.

ART. 1 Se aproba Metodologia de funcţionare a comisiei pentru protecţia copilului, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

ART. 2 Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abroga prevederile cap. I din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 117/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice şi a măsurilor tranzitorii de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind protecţia copilului aflat în dificultate, precum şi a Metodologiei de coordonare a activităţilor de protecţie şi de promovare a drepturilor copilului la nivel naţional, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 105 din 12 martie 1999, şi orice alte dispoziţii contrare.

 

PRIM-MINISTRU

ADRIAN NASTASE

Contrasemnează:

 

Autoritatea Nationala pentru

Protecţia Copilului şi Adopţie

Gabriela Coman,

secretar de stat

Ministrul sănătăţii şi familiei,

Daniela Bartos

Ministrul administraţiei publice,

Octav Cozmanca

 

ANEXA 1

METODOLOGIA

de funcţionare a comisiei pentru protecţia copilului

ART. 1 Comisia pentru protecţia copilului, denumita în continuare comisie, este organ de specialitate al consiliului judeţean, respectiv al consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, cu activitate decizionala în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului, inclusiv prin adopţie.

ART. 2 (1) Comisia preia atribuţiile comisiilor de expertiza medicală a copiilor cu handicap şi ale comisiilor de expertiza pentru învăţământul special, organizate în temeiul prevederilor art. 23 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specială şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, respectiv ale art. 43 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, care se desfiinţează.

(2) În exercitarea atribuţiilor preluate potrivit alin. (1) comisia eliberează certificate de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specială şi certificate de expertiza şi orientare şcolară, conform modelelor prevăzute în anexele nr. 1 şi 2.

(3) Comisia eliberează certificat de expertiza şi orientare şcolară şi pentru ţinerii cu handicap/deficienta care au împlinit varsta de 18 ani şi care au depăşit cu mai mult de 3 ani varsta corespunzătoare clasei.

ART. 3 În sensul prezentei metodologii, prin deficienta se înţelege absenta, pierderea sau alterarea unei structuri ori funcţii anatomice, fiziologice sau psihologice.

ART. 4 (1) Înfiinţarea şi componenta comisiei se aproba prin hotărâre a consiliului judeţean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, la propunerea secretarului general al judeţului, respectiv a secretarilor sectoarelor municipiului Bucureşti, potrivit legii.

(2) Modificarea componentei comisiei se aproba potrivit alin. (1).

ART. 5 În vederea exercitării atribuţiilor ce îi revin potrivit art. 4 secretarul general al judeţului, respectiv secretarii sectoarelor municipiului Bucureşti, are următoarele obligaţii:

a) solicita primăriei municipiului resedinta de judeţ, respectiv primăriei sectorului municipiului Bucureşti, precum şi sefilor serviciilor publice descentralizate ale Ministerului Sănătăţii şi Familiei, Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi Ministerului de Interne sa îşi desemneze reprezentanţi pentru a fi propuşi ca membri ai comisiei, conform art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 123/2001 privind reorganizarea comisiei pentru protecţia copilului; pot fi membri ai comisiei numai reprezentanţii desemnaţi care sunt specialişti angajaţi ai instituţiilor respective, cu studii superioare în domeniul stiintelor socioumane, ale căror integritate morala şi experienta profesională oferă garanţii corespunzătoare pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin în cadrul comisiei;

b) solicita prefectului judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti, desemnarea unui reprezentant din cadrul aparatului tehnic de specialitate, cu studii superioare socioumane, care sa activeze în calitate de vicepreşedinte al comisiei;

c) propune consiliului judeţean, respectiv consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, nominalizarea unei persoane ca membru al comisiei, dintre reprezentanţii organismelor private autorizate de comisie în condiţiile legii, care desfăşoară activităţi în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului; poate fi propus ca membru în comisie numai reprezentantul organismului privat, care are studii superioare socioumane şi care nu desfăşoară activităţi în cadrul autorităţilor publice locale sau centrale; reprezentarea organismelor private autorizate va fi asigurata prin rotaţie pentru o perioada de un an;

d) întocmeşte proiectul de hotărâre privind înfiinţarea şi componenta comisiei, pe care îl supune aprobării consiliului judeţean, respectiv consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti;

e) verifica şi răspunde de îndeplinirea de către membrii comisiei a condiţiilor prevăzute la lit. a), b) şi c) şi propune consiliului judeţean, respectiv consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti, modificarea componentei comisiei în cazul în care aceste condiţii nu sunt îndeplinite.

ART. 6 În cazul în care s-a decis plasamentul copilului în regim de urgenta, comisia competenta sa hotărască menţinerea măsurii plasamentului în regim de urgenta sau, după caz, încredinţarea copilului este comisia din unitatea sau, după caz, din subdiviziunea administrativ-teritorială pe al carei teritoriu funcţionează serviciul public specializat pentru protecţia copilului, care a decis plasamentul în regim de urgenta.

ART. 7 (1) Comisia poate hotărî încredinţarea sau plasamentul copilului unei persoane, unei familii, unui serviciu public specializat pentru protecţia copilului sau unui organism privat autorizat, care are domiciliul sau, după caz, sediul pe teritoriul altei unităţi ori, după caz, al altei subdiviziuni administrativ-teritoriale decât cea în care funcţionează comisia, dacă interesul major al copilului aflat în dificultate o impune, cu avizul favorabil al comisiei din unitatea sau, după caz, din subdiviziunea administrativ-teritorială respectiva.

(2) În situaţia prevăzută la alin. (1) comisia competenta sa ia hotărârea prezintă comisiei al carei aviz este cerut toate informaţiile pertinente pe care le deţine, referitoare la soluţionarea cauzei, precum şi motivul care impune luarea hotărârii propuse.

(3) Comisia al carei aviz este cerut este obligată sa comunice celeilalte comisii hotărârea privind eliberarea avizului, în termen de 15 zile de la primirea solicitării şi a informaţiilor prevăzute la alin. (2). Respingerea solicitării de eliberare a avizului poate fi intemeiata numai pe protejarea interesului major al copilului.

(4) În cazul nerespectării termenului prevăzut la alin. (3) avizul favorabil al comisiei este prezumat.

(5) Dispoziţiile alin. (1)-(4) sunt aplicabile atât în cazul stabilirii unei măsuri de protecţie, cat şi în cazul înlocuirii măsurii stabilite.

(6) Prevederile alin. (1)-(5) nu sunt aplicabile în cazul încredinţării copilului în vederea adopţiei.

ART. 8 (1) În exercitarea atribuţiilor referitoare la reevaluarea periodică şi la înlocuirea măsurilor de protecţie a copilului aflat în dificultate, ce au fost stabilite, comisia poate înlocui măsura plasamentului cu cea a încredinţării, dacă părinţii pun în pericol securitatea, dezvoltarea sau integritatea morala a copilului prin exercitarea în mod abuziv a drepturilor părinteşti sau prin neglijenţa grava în îndeplinirea obligaţiilor de părinte.

(2) În situaţia prevăzută la alin. (1) sunt aplicabile prevederile legale referitoare la obligaţiile comisiei şi la efectele hotărârii acesteia în cazul înlocuirii plasamentului în regim de urgenta cu măsura încredinţării.

(3) În vederea exercitării efective a atribuţiilor prevăzute la alin. (1) comisia este obligată sa analizeze relaţia şi comportamentul părinţilor fata de copil pe durata plasamentului, menţinerea legăturii fireşti dintre aceştia, precum şi modul în care părinţii îşi îndeplinesc obligaţiile fata de copil. În cazurile în care părinţii manifesta dezinteres vadit fata de copil, nu achită contribuţia lunară la întreţinerea acestuia sau refuza sa presteze activitatea neremunerată în folosul colectivităţii, la care au fost obligaţi, comisia va hotărî asupra înlocuirii măsurii plasamentului cu cea a încredinţării, în condiţiile legii.

ART. 9 (1) Lucrările de secretariat ale comisiei sunt asigurate de un secretariat care funcţionează în cadrul serviciului public specializat pentru protecţia copilului din unitatea sau, după caz, din subdiviziunea administrativ-teritorială respectiva.

(2) Secretariatul comisiei este condus de secretarul acesteia, numit prin dispoziţie a directorului general al serviciului public specializat pentru protecţia copilului.

(3) Secretarul comisiei primeşte o indemnizaţie de 75% din cea a unui membru al comisiei.

ART. 10 (1) Convocarea persoanelor la comisie pentru soluţionarea cauzelor privind copiii se face de către secretarul comisiei.

(2) Convocarea se face în scris şi se comunica persoanei interesate fie prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, transmisă cu cel puţin 15 zile înainte de data şedinţei, fie prin curier, cu cel puţin 5 zile înainte de data şedinţei, însoţită de procesul-verbal de îndeplinire a procedurii de convocare.

(3) În cazul în care procedura de convocare prevăzută la alin. (2) nu poate fi îndeplinită, convocarea se poate face prin afişare la sediul comisiei, precum şi la sediul primăriei unităţii administrativ-teritoriale pe al carei teritoriu se afla ultimul domiciliu cunoscut al persoanei interesate, cu cel puţin 3 zile înainte de data şedinţei. În acest caz secretarul comisiei întocmeşte procesul-verbal de îndeplinire a procedurii de convocare prin afişare, care va fi semnat şi de reprezentantul primăriei la care se afişează convocarea.

(4) Convocările persoanelor la comisie pentru soluţionarea cauzelor, confirmările de primire a scrisorilor recomandate, precum şi procesele-verbale de îndeplinire a procedurii de convocare se înregistrează într-un registru special de evidenta a convocarilor de către secretarul comisiei.

(5) Viciul procedural privind neîndeplinirea procedurii de convocare se acoperă în cazul prezentării persoanei interesate în fata comisiei la data ţinerii şedinţei. În acest caz prezentarea persoanei interesate se consemnează în procesul-verbal al şedinţei şi se înregistrează de către secretarul comisiei în registrul special de evidenta a convocarilor, cu menţiunea "prezentat în fata comisiei".

ART. 11 Şedinţele comisiei au loc în spaţii special amenajate care sa asigure confidenţialitatea datelor şi a informaţiilor referitoare la copil, care sunt prezentate comisiei, precum şi a dezbaterilor membrilor comisiei.

ART. 12 (1) Şedinţele comisiei sunt conduse de preşedintele acesteia, iar în absenta sa, de unul dintre vicepreşedinţi. La şedinţe participa în mod obligatoriu secretarul comisiei, fără drept de vot. Pot participa la şedinţele comisiei şi alte persoane invitate de preşedinte, de vicepreşedinţi sau de unul dintre membrii comisiei, cu acordul acesteia.

(2) În timpul şedinţei comisiei soluţionarea cauzei privind copilul cuprinde următoarele etape:

1. prezentarea de către secretarul comisiei a datelor de identitate ale copilului şi ale persoanelor chemate în fata comisiei pentru soluţionarea cauzei, precum şi a situaţiei privind convocările acestora, pe baza documentelor prevăzute la art. 10 alin. (4) şi a registrului special de evidenta a convocarilor;

2. prezentarea raportului asupra copilului, a propunerii motivate referitoare la stabilirea unei măsuri de protecţie a copilului, precum şi a poziţiei copilului fata de măsura propusă; prezentarea acestor date şi informaţii se face de specialistul sau, după caz, de specialiştii serviciului public specializat pentru protecţia copilului, care au instrumentat cauza, care vor furniza comisiei orice informaţii suplimentare solicitate de membrii acesteia; este interzisă prezentarea acestor date şi informaţii în prezenta altor persoane în afară de membrii comisiei, de secretarul acesteia şi de specialiştii serviciului public specializat pentru protecţia copilului;

3. în cazul copilului care necesita încadrare într-o categorie de persoane cu handicap şi, după caz, orientare şcolară, se procedează la prezentarea raportului de evaluare complexa, a planului de servicii personalizat şi a propunerii privind încadrarea copilului într-o categorie de persoane cu handicap, orientarea şcolară a acestuia şi, după caz, stabilirea unei măsuri de protecţie; prezentarea acestor date şi informaţii se face cu respectarea confidenţialităţii prevăzute mai sus, de către specialiştii serviciului de evaluare complexa a copilului;

4. audierea persoanelor chemate în fata comisiei pentru soluţionarea cauzei; acestea vor fi audiate de comisie separat, în următoarea ordine: copilul care a împlinit varsta de 10 ani, părinţii/reprezentantul legal, persoana, familia sau reprezentantul organismului privat autorizat care doreşte sa îi fie încredinţat sau dat în plasament copilul, celelalte persoane chemate în fata comisiei pentru a da relaţii necesare soluţionării cauzei; după audierea separată a acestor persoane comisia poate proceda la o noua audiere comuna a doua sau mai multe dintre acestea; copilului care a împlinit varsta de 10 ani i se comunica de către preşedintele comisiei măsura propusă pentru protecţia sa, consecinţele pe care stabilirea acestei măsuri le va avea şi i se asigura dreptul de a-şi exprima în mod liber opinia cu privire la măsura de protecţie propusă;

5. în cazul copilului care necesita încadrare într-o categorie de persoane cu handicap şi, după caz, orientare şcolară, prezenta şi audierea copilului au loc numai la solicitarea expresă a comisiei;

6. dezbaterile membrilor comisiei cu privire la soluţionarea cauzei; în cadrul dezbaterilor membrii comisiei pot face noi propuneri pentru soluţionarea cauzei;

7. supunerea la vot de către preşedinte a propunerilor privind soluţionarea cauzei şi adoptarea hotărârii comisiei; membrii comisiei care se abtin sau care votează impotriva au obligaţia sa îşi motiveze votul exprimat.

ART. 13 (1) Audierile şi dezbaterile care au loc în şedinţele comisiei, hotărârile adoptate de aceasta, precum şi modul în care au fost adoptate se consemnează de secretarul comisiei în procesul-verbal al şedinţei, care se semnează de preşedinte, vicepreşedinţi, precum şi de membrii prezenţi şi se contrasemnează de secretarul comisiei.

(2) Procesele-verbale ale şedinţelor comisiei se consemnează în registrul special de procese-verbale, ale cărui pagini sunt numerotate şi poarta ştampila comisiei, precum şi semnatura secretarului comisiei.

ART. 14 (1) Hotărârile comisiei se iau cu majoritatea voturilor membrilor ei. Acestea se redactează de către secretarul comisiei, potrivit procesului-verbal al şedinţei în care au fost adoptate, în termen de 3 zile de la data ţinerii şedinţei. Hotărârea comisiei va cuprinde în mod obligatoriu codul numeric personal al persoanelor care au luat în încredinţare sau în plasament copilul, seria şi numărul livretului de familie al acestora, în care sunt înregistrate datele de identificare ale copilului, precum şi codul numeric personal al copilului.

(2) Certificatul de încadrare a copilului într-o categorie de persoane cu handicap şi certificatul de expertiza şi orientare şcolară constituie anexe la hotărârea comisiei şi fac parte integrantă din aceasta; eliberarea acestor certificate este scutită de taxa de timbru.

(3) Hotărârile redactate potrivit alin. (1) se semnează de preşedintele comisiei sau de unul dintre vicepreşedinţi, se contrasemnează de secretarul comisiei şi se înregistrează într-un registru special de evidenta a hotărârilor; hotărârile privind încadrarea într-o categorie de persoane cu handicap şi/sau orientarea şcolară se înregistrează într-un registru separat de evidenta.

(4) Hotărârile comisiei se comunica persoanelor interesate, în termen de 5 zile de la data ţinerii şedinţei. Dispoziţiile art. 10 se aplica în mod corespunzător.

(5) Actele emise de comisie care nu necesita adoptarea unei hotărâri se semnează de preşedintele acesteia sau de unul dintre vicepreşedinţi şi se înregistrează în registrul general de intrari-iesiri al comisiei.

ART. 15 Hotărârile comisiei cu privire la soluţionarea cererilor referitoare la încadrarea într-o categorie de persoane cu handicap şi la orientarea şcolară pot fi atacate în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările ulterioare.

ART. 16 (1) Comisia coordonează activităţile în domeniul autorităţii tutelare şi al protecţiei drepturilor copilului, inclusiv pentru prevenirea situaţiilor ce pun în pericol securitatea şi dezvoltarea copilului, desfăşurate de primării din unităţile administrativ-teritoriale de pe teritoriul judeţului în care funcţionează.

(2) În exercitarea atribuţiilor care îi revin potrivit alin. (1) comisia aproba strategiile judeţene anuale, pe termen mediu şi lung, de restructurare, organizare şi dezvoltare a serviciilor de sprijin şi asistenta pentru prevenirea situaţiilor ce pun în pericol securitatea şi dezvoltarea copilului, organizate de autorităţile administraţiei publice locale de pe teritoriul judeţului. Strategiile aprobate de comisie şi adoptate de consiliul judeţean sunt obligatorii pentru consiliile locale. Primării asigura măsurile necesare şi răspund de implementarea acestor strategii.

(3) Comisia poate solicita primarilor luarea anumitor măsuri în domeniul autorităţii tutelare şi al protecţiei drepturilor copilului, potrivit competentelor ce le revin.

(4) Primării asigura sprijinul necesar pentru desfăşurarea activităţii de protecţie a copilului, potrivit hotărârilor comisiei, prin intermediul serviciilor de specialitate din aparatul propriu sau, după caz, din subordinea consiliului local, care desfăşoară activităţi în domeniul autorităţii tutelare şi al protecţiei drepturilor copilului. Prin grija primarului se completează livretul de familie cu datele stabilite prin hotărârea comisiei, referitoare la copilul pentru care s-a dispus măsura de încredinţare sau plasament.

ART. 17 (1) Comisia aproba strategiile judeţene anuale, pe termen mediu şi lung, de restructurare, organizare şi dezvoltare a sistemului judeţean de protecţie a copilului, inclusiv a serviciilor de sprijin şi asistenta pentru prevenirea situaţiilor ce pun în pericol securitatea şi dezvoltarea copilului, şi le supune adoptării consiliului judeţean.

(2) Comisia prezintă consiliului judeţean, trimestrial sau la cererea acestuia, rapoarte generale privind activitatea de protecţie a copilului, stadiul implementarii strategiilor prevăzute la alin. (1) şi propuneri de măsuri pentru îmbunătăţirea acestor activităţi. Preşedintele, vicepreşedinţii şi membrii comisiei asigura măsurile necesare şi răspund de îndeplinirea acestei obligaţii, potrivit atribuţiilor serviciilor publice sau organismelor private pe care le reprezintă.

(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplica în mod corespunzător şi comisiilor care funcţionează în subordinea consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.

ART. 18 (1) Preşedintele, vicepreşedinţii şi membrii comisiei răspund în fata consiliului judeţean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor muncipiului Bucureşti, pentru neîndeplinirea obligaţiilor care le revin potrivit legii, precum şi pentru adoptarea unor hotărâri cu nerespectarea dispoziţiilor legale.

(2) În situaţiile prevăzute la alin. (1) Autoritatea Nationala pentru Protecţia Copilului şi Adopţie sau Ministerul Administraţiei Publice poate propune aplicarea următoarelor măsuri şi sancţiuni:

a) reţinerea parţială sau neacordarea indemnizaţiei de şedinţa pe o perioada de pana la 6 luni;

b) solicitarea sanctionarii disciplinare a celui vinovat de către conducerea instituţiei al carei reprezentant este, în condiţiile legii;

c) revocarea calităţii de membru al comisiei;

d) suportarea sumelor reprezentând drepturile încasate necuvenit de către beneficiari în situaţia încadrării acestora într-o categorie de persoane cu handicap/deficienta.

(3) Măsurile prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b) se aplica prin dispoziţie a preşedintelui consiliului judeţean, respectiv a primarului sectorului municipiului Bucureşti, sau, după caz, a conducatorului instituţiei al carei reprezentant este persoana în cauza. Măsura prevăzută la alin. (2) lit. c) se aplica prin hotărâre a consiliului judeţean, respectiv a consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti.

ART. 19 În cazul eliberării de certificate de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specială, fără respectarea criteriilor prevăzute la art. 22 alin. (1), membrii comisiei vor fi obligaţi, în condiţiile legii, la suportarea sumelor reprezentând drepturile încasate necuvenit de către beneficiari.

ART. 20 În vederea exercitării în mod corespunzător a atribuţiilor ce revin comisiei ca urmare a reorganizării, în structura serviciului public specializat pentru protecţia copilului se organizează serviciul de evaluare complexa a copilului, care exercita următoarele atribuţii:

a) identifica, evalueaza şi monitorizează copiii/ţinerii cu handicap/deficienta şi dificultăţi de invatare şi adaptare socioscolara;

b) verifica îndeplinirea condiţiilor privind încadrarea copilului într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specială şi, după caz, orientare şcolară;

c) efectuează anchete sociale la domiciliul copilului;

d) întocmeşte rapoarte de evaluare complexa şi planul de servicii personalizat, prevăzut în anexa nr. 3, şi propune comisiei încadrarea copilului într-o categorie de persoane cu handicap, orientarea şcolară şi, după caz, stabilirea unei măsuri de protecţie; propunerile de încadrare într-un grad de handicap, precum şi cele care se referă la orientarea şcolară se fac pe baza certificatelor medicale eliberate de medicii specialişti, a criteriilor medicale şi a instrumentelor de evaluare prevăzute la art. 22;

e) urmăreşte realizarea planului de servicii personalizat aprobat de comisie;

f) efectuează reevaluarea anuala a copiilor care necesita încadrarea într-o categorie de persoane cu handicap, la cererea părintelui sau a reprezentantului legal, formulată cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a certificatului; cererea de reevaluare poate fi formulată şi înainte de expirarea acestui termen dacă s-au schimbat condiţiile pentru care s-a eliberat certificatul de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap;

g) efectuează reevaluarea anuala a copiilor cu deficienta, la cererea părintelui sau a reprezentantului legal; cererea va fi formulată cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a certificatului sau în situaţia în care se constata schimbarea condiţiilor pentru care s-a eliberat certificatul de expertiza şi orientare şcolară.

ART. 21 (1) Serviciul de evaluare complexa a copilului cuprinde în mod obligatoriu cel puţin câte un specialist din următoarele categorii profesionale: medic pediatru, neuropsihiatru, psiholog, psihopedagog, asistent social.

(2) În vederea înscrierii la concurs pentru ocuparea acestor posturi candidaţii trebuie sa aibă studii superioare de lungă durata şi vechime în specialitate de cel puţin 3 ani.

(3) În cazul imposibilităţii ocupării acestor posturi prin concurs consiliul judeţean, respectiv consiliul local al sectorului municipiului Bucureşti, prin serviciul public specializat pentru protecţia copilului, va solicita angajarea acestor specialişti prin detaşare.

ART. 22 (1) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri Ministerul Sănătăţii şi Familiei împreună cu Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap vor elabora şi vor supune Guvernului spre adoptare criteriile medicale de încadrare a copilului într-o categorie de persoane cu handicap.

(2) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri Ministerul Educaţiei şi Cercetării va elabora şi va supune Guvernului spre adoptare instrumentele de evaluare în vederea orientarii şcolare a copilului.

(3) Pana la data intrării în vigoare a criteriilor şi instrumentelor menţionate la alin. (1) şi (2) serviciul de evaluare complexa a copilului şi comisia vor utiliza:

a) criteriile medicale prevăzute în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului sănătăţii şi al secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap nr. 39/11/2000 privind înfiinţarea comisiilor de expertiza medicală a copiilor cu handicap şi aprobarea criteriilor medicale de încadrare a copiilor cu varsta între 0-18 ani în categoria de handicap;

b) instrumentele de evaluare aplicate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

ART. 23 (1) Urmărirea evoluţiei şcolare a copilului cu handicap/deficienta în vederea reevaluarii şi orientarii lui şcolare se realizează de către comisiile interne de evaluare continua din cadrul unităţilor de învăţământ special, integrat şi/sau inclusiv, care se înfiinţează şi se organizează prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.

(2) Comisiile prevăzute la alin. (1) au obligaţia sa sesizeze comisia cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a certificatului de expertiza şi orientare şcolară sau în situaţia în care se constata schimbarea condiţiilor pentru care s-a eliberat certificatul.

ART. 24 În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri serviciul public specializat pentru protecţia copilului va propune consiliului judeţean, respectiv consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, modificarea structurii organizatorice proprii, conform prevederilor prezentei metodologii.

ART. 25 (1) Consiliul judeţean, respectiv consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, va asigura organizarea de cursuri de formare iniţială şi continua pentru preşedintele, vicepreşedinţii şi membrii comisiei.

(2) Cursurile de formare iniţială se vor desfasura în primul an de la reorganizarea comisiei, iar cursurile de formare continua din 2 în 2 ani.

(3) Programa cursurilor de formare iniţială şi continua va fi elaborata de Autoritatea Nationala pentru Protecţia Copilului şi Adopţie în colaborare cu instituţiile şi cu reprezentanţii societăţii civile care sunt abilitaţi în acest sens.

ART. 26 Se prelungeşte de drept pentru o perioada de 30 de zile valabilitatea certificatelor de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap, eliberate de fostele comisii de expertiza medicală, al căror termen de valabilitate a expirat ulterior intrării în vigoare a prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 123/2001.

ART. 27 Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta metodologie.

 

ANEXA 1 la metodologie

 

Consiliul Judeţean ............................

Comisia pentru protecţia copilului ............

Nr. ................/...............

 

CERTIFICAT

de expertiza şi orientare şcolară

- model -

Copilul/elevul ............., născut la data de .............,

fiul lui ......... şi al ............, domiciliat în .....................

I. Rezultatul expertizei (concluziile evaluării complexe)

1. Prezintă/Nu prezintă cerinţe educative speciale (CES)

Dacă prezintă, se precizează:

a) Tipul de deficienta/handicap ............................................

b) Gradul/nivelul de deficienta ............................................

c) Recomandări curiculare (cu privire la planuri de învăţământ, programe

analitice, manuale, metodologii didactice) .................................

d) Recomandări privind reabilitarea/recuperarea ............................

e) Recomandări privind satisfacerea cerinţelor educative speciale (CES) ....

............................................................................

2. Nu exista suficiente date pentru determinarea CES. Se recomanda:

amânarea, completarea, precizarea etc. .....................................

II. Orientare şcolară

Copilul/elevul ........................... este orientat/reorientat pentru:

- unitate de învăţământ special ..........................................

- grupa/clasa specială în unitate obişnuită de învăţământ ................

- şcoala (gradinita) obişnuită (integrare, menţinere, reintegrare/

reorientare), cu sau fără structuri/servicii de sprijin (se precizează

care, dacă se recomanda) ...............................................

- meseria/meseriile (la şcoala profesională) .............................

- şcolarizare în regim de internat (săptămânal sau trimestrial) de zi,

în regim extern ........................................................

- alte situaţii ..........................................................

Prezentul certificat este valabil timp de 12 luni de la data eliberării.

Prezentul certificat s-a întocmit în .............. exemplare.

Preşedinte, Membri, Secretar,

.............. ................ .....................

................

Acordul părintelui/reprezentantului legal

pentru hotărârea de orientare şcolară

..............................

 

ANEXA 2 la metodologie

 

Consiliul Judeţean .............................

Comisia pentru protecţia copilului .............

Nr. ................../....................

 

CERTIFICAT

de încadrare într-o categorie de persoane

cu handicap care necesita protecţie specială

- model -

Copilul ..........., fiul/fiica lui ......... şi al/a .........., născut la data de .......... în localitatea ........., judeţul ........., domiciliat în ........., str. ...... nr. ...., bl. ....., sc. ..., et. ..., ap. ...., judeţul/sectorul ........., posesor al buletinului/cărţii de identitate seria ......... nr. ....., cod numeric personal ....., se încadrează în gradul de handicap ....., cu diagnosticul .........., conform certificatelor medicale nr./data .........., eliberate de ............. .

Prezentul certificat este valabil timp de 12 luni de la data eliberării.

Prezentul certificat s-a întocmit în ............... exemplare.

Preşedinte,         Membri,         Secretar,

..............         ................         .....................

................

 

ANEXA 3 la metodologie

 

Consiliul Judeţean .........................................

Comisia pentru protecţia copilului .........................

Hotărârea Comisiei pentru protecţia copilului nr. ..........

Certificatul de încadrare într-o categorie

de persoane cu handicap nr. ...............................

Certificatul de expertiza şi orientare şcolară nr. .........

 

PLANUL DE SERVICII PERSONALIZAT

Numele şi prenumele copilului .............................

Data realizării planului de servicii personalizat .........

Dosar .....................................................

Responsabil de caz ........................................

Membrii echipei ...........................................

┌──────────────────┬───────────┬──────────────┬───────────┬─────────────┬──────┐

│Tipuri de servicii│Instituţia │ Competente │Dificultăţi│ Prioritati │Obiec-│

│ │recomandată│ │ │ │tive │

│ │ │ │ │ │gene- │

│ │ │ │ │ │ rale │

├──────────────────┼───────────┼──────────────┼───────────┼─────────────┼──────┤

│ │ │Ce poate face/│Ce nu poate│Ce trebuie sa│ │

│ │ │ce îi place │ face │achizitioneze│ │

│ │ │ sa facă │ │ mai întâi │ │

├──────────────────┼───────────┼──────────────┼───────────┼─────────────┼──────┤

│1. Educaţional/ │ │ │ │ │ │

│ de cunoaştere │ │ │ │ │ │

│ şi invatare │ │ │ │ │ │

├──────────────────┼───────────┼──────────────┼───────────┼─────────────┼──────┤

│2. Social │ │ │ │ │ │

├──────────────────┼───────────┼──────────────┼───────────┼─────────────┼──────┤

│3. Medical │ │ │ │ │ │

├──────────────────┼───────────┼──────────────┼───────────┼─────────────┼──────┤

│4. De consiliere/ │ │ │ │ │ │

│ psihoterapeutic │ │ │ │ │ │

├──────────────────┼───────────┼──────────────┼───────────┼─────────────┼──────┤

│5. Alte tipuri │ │ │ │ │ │

│ de servicii │ │ │ │ │ │

│ de recuperare/ │ │ │ │ │ │

│ reabilitare │ │ │ │ │ │

└──────────────────┴───────────┴──────────────┴───────────┴─────────────┴──────┘