Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Buzău a fost înfiinţată prin Hotărârea Consiliului Judeţean Buzău nr.130 din 29 decembrie 2004 ca instituţie publică cu personalitate juridică în subordinea Consiliului judeţean Buzău, prin comasarea Direcţiei judeţene de asistenţă socială şi a Direcţiei generale pentru protecţia drepturilor copilului.

 

REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE

A DIRECTIEI GENERALE DE ASISTENTA SOCIALA SI PROTECTIA COPILULUI

  

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1. (1) Direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului Buzău, denumită în continuare Direcţia generală, are rolul de a asigura la nivelul judeţului Buzău aplicarea politicilor şi strategiilor de asistenţă socială în domeniul protecţiei copilului, familiei, persoanelor singure, persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap, precum şi a oricăror persoane aflate în nevoie.

(2) Direcţia generală este instituţie publică de interes judeţean, cu personalitate juridică, înfiinţată în subordinea Consiliului Judeţean Buzău; are un patrimoniu propriu şi un scop afectat intereselor sociale pe care le ocroteşte.

(3) Direcţia generală are calitatea de ordonator secundar de credite bugetare, ştampilă proprie şi cont bancar.

(4) Antetul Direcţiei generale este: „Consiliul Judeţean Buzău - Direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului Buzău”.

(5) Sediul Direcţiei generale este: mun. Buzău, str. Bucegi nr.2, jud. Buzău. 

Art. 2. În vederea realizării atribuţiilor prevăzute de lege, Direcţia generală îndeplineşte, în principal, următoarele funcţii:

a) de strategie, prin care asigură elaborarea strategiei de asistenţă socială, a planului de asistenţă socială pentru prevenirea şi combaterea marginalizării sociale, precum şi a programelor de acţiune antisărăcie, pe care le supune spre aprobare consiliului judeţean;

b) de coordonare a activităţilor de asistenţă socială şi protecţie a copilului la nivelul judeţului;

c) de administrare a fondurilor şi bunurilor imobile pe care le are la dispoziţie;

d) de colaborare cu serviciile publice deconcentrate ale ministerelor şi instituţiilor care au responsabilităţi în domeniul asistenţei sociale, cu serviciile publice locale de asistenţă socială, precum şi cu reprezentanţii societăţii civile care desfăşoară activităţi în domeniu;

e) de execuţie, prin asigurarea mijloacelor umane, materiale şi financiare necesare pentru implementarea strategiilor cu privire la acţiunile antisărăcie, prevenirea şi combaterea marginalizării sociale, precum şi pentru soluţionarea urgenţelor sociale individuale şi colective la nivelul judeţului;

f) de reprezentare a consiliului judeţean pe plan intern şi extern, în domeniul asistenţei sociale şi protecţiei copilului.

 

CAPITOLUL II

Structură organizatorică. Atribuţii.

Art. 3. Direcţia generală îndeplineşte următoarele atribuţii principale:  

a) în domeniul protecţiei persoanei adulte:

1. participă la evaluarea situaţiei socioeconomice a persoanei adulte aflate în nevoie, a nevoilor şi resurselor acesteia. Asigură furnizarea de informaţii şi servicii adecvate în vederea refacerii şi dezvoltării capacităţilor individuale şi ale celor familiale necesare pentru a depăşi cu forţe proprii situaţiile de dificultate, după epuizarea măsurilor prevăzute în planul individualizat privind măsurile de asistenţă socială;

2. acordă persoanei adulte asistenţă şi sprijin pentru exercitarea dreptului său la exprimarea liberă a opiniei;

3. depune diligenţe pentru clarificarea situaţiei juridice a persoanei adulte aflate în nevoie, inclusiv pentru înregistrarea tardivă a naşterii acesteia;

4. verifică şi reevaluează trimestrial şi ori de câte ori este cazul modul de îngrijire a persoanei adulte în nevoie pentru care s-a instituit o măsură de asistenţă socială într-o instituţie, în vederea menţinerii, modificării sau revocării măsurii stabilite;

5. asigură măsurile necesare pentru protecţia în regim de urgenţă a persoanei adulte aflate în nevoie, inclusiv prin organizarea şi asigurarea funcţionării în structura proprie a unor centre specializate;

6. depune diligenţele necesare pentru reabilitarea persoanei adulte conform planului individualizat privind măsurile de asistenţă socială;

7. îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege;

b) în domeniul protecţiei drepturilor copilului:

1. participă la evaluarea copilului şi familiei acestuia şi propune stabilirea unei măsuri de protecţie specială;

2. monitorizează trimestrial activităţile de aplicare a hotărârilor de instituire a măsurilor de protecţie specială a copilului;

3. identifică şi evaluează familiile sau persoanele care pot lua în plasament copilul;

4. monitorizează familiile şi persoanele care au primit în plasament copii, pe toată durata acestei măsuri;

5. identifică, evaluează şi pregăteşte persoane care pot deveni asistenţi maternali profesionişti, în condiţiile legii; încheie contracte individuale de muncă şi asigură formarea continuă de asistenţi maternali profesionişti atestaţi; evaluează şi monitorizează activitatea acestora;

6. acordă asistenţă şi sprijin părinţilor copilului separat de familie, în vederea reintegrării în mediul său familial;

7. reevaluează, cel puţin o dată la 3 luni şi ori de câte ori este cazul, împrejurările care au stat la baza stabilirii măsurilor de protecţie specială şi propune, după caz, menţinerea, modificarea sau încetarea acestora;

8. îndeplineşte demersurile vizând deschiderea procedurii adopţiei interne pentru copiii aflaţi în evidenţa sa;

9. identifică familiile sau persoanele cu domiciliul în România care doresc să adopte copii; evaluează condiţiile materiale şi garanţiile morale pe care acestea le prezintă şi eliberează atestatul de familie sau de persoană aptă să adopte copii;

10. monitorizează evoluţia copiilor adoptaţi, precum şi a relaţiilor dintre aceştia şi părinţii lor adoptivi; sprijină părinţii adoptivi ai copilului în îndeplinirea obligaţiei de a-l informa pe acesta că este adoptat, de îndată ce vârsta şi gradul de maturitate ale copilului o permit;

11. îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege;

c) alte atribuţii:

1. coordonează şi sprijină activitatea autorităţilor administraţiei publice locale din judeţ în domeniul asistenţei sociale şi protecţiei copilului;

2. coordonează metodologic activitatea de prevenire a separării copilului de părinţii săi, precum şi cea de admitere a adultului în instituţii sau servicii, desfăşurate la nivelul serviciilor publice de asistenţă socială;

3. acordă asistenţa tehnică necesară pentru crearea şi formarea structurilor comunitare consultative ca formă de sprijin în activitatea de asistenţă socială şi protecţia copilului;

4. evaluează şi pregăteşte persoane, identificate de serviciul public local de asistenţă socială, care pot deveni asistenţi personali ai persoanei cu handicap, şi supraveghează activitatea acestor asistenţi;

5. colaborează cu organizaţiile neguvernamentale care desfăşoară activităţi în domeniul asistenţei sociale şi protecţiei copilului sau cu agenţi economici prin încheierea de convenţii de colaborare cu aceştia;

6. dezvoltă parteneriate şi colaborează cu organizaţii neguvernamentale şi cu alţi reprezentanţi ai societăţii civile în vederea acordării şi diversificării serviciilor sociale şi a serviciilor pentru protecţia copilului, în funcţie de nevoile comunităţii locale;

7. colaborează pe bază de protocoale sau convenţii cu celelalte direcţii generale, precum şi cu alte instituţii publice din unitatea administrativ-teritorială, în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin, conform legii;

8. asigură la cerere consultanţă de specialitate gratuită privind acordarea serviciilor, măsurilor şi prestaţiilor de asistenţă socială şi protecţia copilului; colaborează cu alte instituţii responsabile pentru a facilita accesul persoanelor la aceste drepturi;

9. propune consiliului judeţean, respectiv consiliului local al sectorului municipiului Bucureşti, înfiinţarea, finanţarea, respectiv cofinanţarea instituţiilor publice de asistenţă socială, precum şi a serviciilor pentru protecţia copilului;

10. prezintă anual sau la solicitarea consiliului judeţean rapoarte de evaluare a activităţilor desfăşurate;

11. asigură acordarea şi plata drepturilor cuvenite, potrivit legii, persoanelor cu handicap;

12. sprijină şi dezvoltă un sistem de informare şi de consultanţă accesibil persoanelor singure, persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap şi oricăror persoane aflate în nevoie, precum şi familiilor acestora, în vederea exercitării tuturor drepturilor prevăzute de actele normative în vigoare;

13. acţionează pentru promovarea alternativelor de tip familial la protecţia instituţionalizată a persoanelor în nevoie, inclusiv îngrijirea la domiciliu;

14. organizează activitatea de selectare şi angajare a personalului din aparatul propriu şi serviciile specializate din structura sa, de evaluare periodică şi de formare continuă a acestuia;

15. asigură serviciile administrative şi de secretariat ale comisiei pentru protecţia copilului, respectiv ale comisiei de expertiză medicală a persoanelor adulte cu handicap;

16. îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în acte normative sau stabilite prin hotărâri ale consiliului judeţean.

Art. 4. Direcţia generală are următoarea structură organizatorică:

 

A. APARAT PROPRIU

 

PROTECTIA PERSOANEI ADULTE

 

1. Serviciul de asistenta sociala pentru persoanele adulte

2. Serviciul de asistenta sociala pentru persoane cu dizabilitati

3. Secretariatul tehnic al Comisiei de expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru adult

*

PROTECTIA COPILULUI

 

4.      Serviciul de asistenta sociala pentru copil

5.      Serviciul de evaluare complexa pentru copilul cu dizabilitati

6.      Biroul adoptii

7.      Biroul pentru delincventa juvenila si interventie in situatie de trafic si migratie

8.      Secretariatul tehnic al Comisiei pentru protectia copilului

*

9.      Serviciul monitorizare, strategii si prognoze si Secretariat tehnic al Comisiei antisaracie si promovarea incluziunii sociale

10.   Serviciul resurse umane si salarizare

11.   Biroul juridic si contencios

12.   Biroul cancelarie si informatii publice

13.   Biroul audit intern

14.   Biroul calitatii

15.   Corpul de control

*

16.   Biroul buget, economic - financiar

17.   Serviciul contabilitate

18.   Serviciul patrimoniu, tehnic, investitii

19.   Serviciul administrativ gospodaresc

 

B. Servicii specializate pentru protectia persoanei adulte si pentru protectia copilului care sunt organizate la nivel de centre si complexe de servicii

 

Art. 5. Atributiile principale ale serviciilor din aparatul propriu in domeniul protectiei sociale a persoanei adulte sunt: 

 

(1) Serviciul de asistenta sociala a persoanei adulte:

 

A.     Segmentul persoanelor adulte aflate in situatii de dificultate:

 

a) acorda consiliere si asistenta persoanei si familiei pentru depasirea situatiei de criza cu care se confrunta, actionand in permanenta pentru refacerea/intarirea capacitatilor individuale si familiale necesare pentru depasirea cu forte proprii a situatiilor de dificultate;

b) actioneaza in permanenta pentru identificarea discriminarilor, cazurilor de excluziune sociala a persoanelor adulte aflate in dificultate si ia masuri pentru clarificarea acestora;

c) faciliteaza persoanei adulte accesul la servicii si institutii in functie de nevoile identificate ale acestora;

d) acorda persoanei adulte asistenta si sprijin pentru exercitarea dreptului sau la libera opinie;

e) depune diligente pentru clarificarea situatiei juridice a persoanei adulte aflate in situatii de nevoie, inclusiv pentru inregistrarea tardiva a acestora;

f) se autosesizeaza si raspunde sesizarilor venite din judet cu referire la diferite situatii de criza in care se gasesc persoanele adulte;

g) culege date si informatii cu privire la persoanele adulte aflate in nevoi sociale si face propuneri pentru luarea masurilor ce se impun;

h) acorda autoritatilor locale sprijin metodologic la infiintarea/dezvoltarea serviciilor comunitare destinate persoanelor adulte;

i) mentine legatura cu autoritatile locale pentru identificarea si solutionarea cazurilor in care sunt implicate persoanele adulte aflate in dificultate;

j) constitutie o evidenta proprie a cazurilor de persoane adulte aflate in dificultate;

k) realizeaza evaluarea cazurilor, analizeaza posibilitatile de interventie si stabileste Planul de Servicii si Planul de Interventie;

l) monitorizeaza cazurile pentru o perioada  de cel putin trei luni de la depasirea situatiei de criza;

 

B.     Segmentul persoanelor varstnice:

 

m) propune derularea de activitati in vederea prevenirii, reducerii si eliminarii marginalizarii si excluziunii sociale a persoanelor varstnice;

n) realizeaza evaluarea situatiei economico-socialo-medicale a persoanelor varstnice conform grilei nationale de evaluare;

o) tine legatura cu institutii (Casa de Pensii, CAR, etc), organizatii nonguvernamentale si reprezentanti ai societatii civile pentru promovarea asistentei si ingrijirii la domiciliu;

p) acorda autoritatilor locale sprijin metodologic la infiintarea/dezvoltarea serviciilor comunitare destinate persoanelor varstnice;

 

C.     Segmentul persoanelor institutionalizate:

 

q) monitorizeaza permanent si efectueaza verificari periodice asupra modului de ingrijire a persoanei adulte institutionalizate in institutiile autoritatilor publice, ale ONG-urilor, organizatiilor cultelor, etc;

r) asigura cunoasterea standardelor de calitate specifice serviciilor de natura institutionala destinate persoanelor adulte si monitorizeaza implementarea acestora;

s) realizeaza metodologii si instrumente de lucru pentru institutiile aflate in coordonarea sa si asigura, la solicitarea altor institutii de rezidenta, informatii necesare pentru organizarea activitatii de natura medico-sociala;

t) actioneaza pentru re/integrarea sociala si familiala a persoanelor institutionalizate si pentru refacerea capacitatilor individuale necesare depasirii cu forte proprii a situatiilor de dificultate;

u) face propuneri pentru dezvoltarea si diversificarea serviciilor oferite  la nivelul institutiilor de rezidenta destinate persoanelor adulte;

 

D.    Compartimentul functional de interventie in regim de urgenta:

 

v) asigura interventia in regim de urgenta in cazurile de dificultate in care se gasesc persoanele adulte;

w) propune si pune in aplicare masuri de solutionare a cazurilor, daca este cazul inclusiv prin separarea temporara a persoanei adulte de mediul sau natural;

x) urmareste evolutia cazurilor pentru o perioada de cel putin trei luni de la data solutionarii lor;

y) dezvolta relatii de colaborare cu alte institutii si servicii care au atributii in solutionarea optima a cazurilor intrate in evidenta (unitati si cabinete medicale,  DSP, IJP, etc);

z) asigura organizarea si functionarea “telefonului” pentru semnalarea cazurilor de urgenta ale persoanelor adulte.

 

(2) Serviciul de asistenta sociala pentru persoana cu dizabilitati:

 

A.     Segmentul respectarii drepturilor persoanelor cu dizabilitati:

 

a) monitorizeaza respectarea drepturilor persoanelor cu handicap si propune institutiilor si autoritatilor masuri pentru eliminarea disfunctiilor;

b) actioneaza in permanenta pentru promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, colaborand cu reprezentantii societatii civile pentru facilitarea participarii acestora la viata comunitatii;

c) mentine in permanenta legatura cu AJOFM in vederea re/integrarii profesionale a persoanelor adulte cu handicap;

d) colaboreaza cu CEMPHA si CPC in vederea identificarii si solutionarii diferitelor sesizari referitoare la incadrarea in grade de handicap;

e) mentine legatura cu autoritatile locale pentru identificarea si solutionarea cazurilor in care sunt implicate persoanele cu handicap;

f) acorda autoritatilor locale sprijin metodologic la infiintarea/dezvoltarea serviciilor comunitare destinate persoanelor cu handicap;

g) se autosesizeaza si raspunde sesizarilor venite din judet cu referire la nerespectarea drepturilor persoanelor cu handicap;

h) da avizul, la propunerea autoritatilor locale pentru angajarea asistentului personal al persoanei adulte cu handicap;

i) urmareste, prin mentinerea legaturii cu autoritatile locale si prin evaluari periodice, activitatea asistentului personal si modul in care acesta asigura respectarea drepturilor persoanei cu handicap.

 

B.     Compartimentul funcţional de prestaţii sociale:

 

j) intocmeste si actualizeaza baza de date proprie a persoanelor cu handicap din evidenta institutiei;

k) instrumenteaza dosarul persoanei cu handicap pentru a asigura existenta datelor si informatiilor necesare efectuarii platilor tuturor drepturilor acestora;

l) prelucreaza datele si informatiile si stabileste prin decizii individuale drepturile banesti ale persoanelor cu handicap;

m) asigura operativitatea bazei de date a platilor, tipareste mandatele si le expediaza catre Posta, asigura platile in conturile personale, etc;

n) urmareste debitele si recuperarea acestora;

o) preda catre asociatiile persoanelor cu handicap, pe baza de protocoale, liste nominale ale beneficiarilor facilitatilor prevazute de lege;

p) asigura acordarea facilitatilor prevazute de lege pentru persoanele cu handicap;

q) tine legatura cu prestatorii de servicii (Romtelecom, Electrica, Posta, CFR, societati de transport rutier, etc) in vederea asigurarii corectitudinii acordarii drepturilor si facilitatilor persoanelor cu handicap;

r) tine evidenta biletelor de transport ce se acorda persoanelor cu handicap si asigura necesarul de bilete pentru acoperirea nevoilor persoanelor cu handicap;

s) mentine legatura cu alte institutii implicate in acordarea drepturilor si facilitatilor persoanelor cu handicap (DDFSS, ANR, ASR, etc);

t) verifica corectitudinea tuturor situatiilor justificative de plata sosite din partea prestatorilor de servicii;

u) comunica la termene stabilite compartimentului financiar-contabil facturile emise de prestatorii de servicii pentru persoanele cu handicap.

 

 (3) Secretariat tehnic al Comisiei de expertiza medicala a persoanelor adulte cu handicap:

 

a) asigura lucrarile de secretariat ale comisiei;

b) realizeaza evidenta sedintelor de comisie si ale subcomisiilor organizate de Presedintele Comisiei de Expertiza;

c) intocmeste registrul special cu procesele-verbale ale sedintelor comisiei;

d) redacteaza hotaririle comisiei privind incadrarea intr-o categorie de persoane cu handicap si completeaza certificatele eliberate in baza hotararii;

e) face planificarea persoanelor solicitante a incadrarii in grad de  handicap;

f) organizeaza si tine arhiva comisiei;

g) constituie si administreaza baza de date proprie a persoanelor cu handicap care solicita re/expertizare;

h) intocmeste pontajul cu prezenta membrilor comisiei la sedintele in plen si in subcomisii;

i) tine evidenta contestatiilor persoanelor nemultumite de incadrarea in grad de handicap, pe care le inainteaza, impreuna cu dosarele aferente, Comisiei superioare de expertiza medicala.

Art. 6. Atributiile principale ale serviciilor din aparatul propriu in domeniul protectiei copilului sunt:

                                                                                                            

(1)   Serviciul de asistenta sociala pentru copil:

a) actioneaza in virtutea respectarii promovarii cu prioritate a interesului superior al copilului, al valorizarii si promovarii respectului de sine al fiecarui copil, al egalizarii sanselor si nediscriminarii, al respectarii istoriei personale, a personalitatii, a familiilor biologice si traditiilor copilului, al respectului fata de opinia copilului, a confidentialitatii si imaginii copilului;

b) asigura o interventie multidisciplinara si interinstitutionala, organizata, riguroasa, eficienta si coerenta pentru copil, familie/reprezentant legal si alte persoane reprezentante pentru copil;

c) propune proceduri unitare de lucru in solutionarea cazurilor, caracteristice managementului de caz  prevazute in Standardele Minime Obligatorii (SMO);

d) asigura realizarea evaluarii initiale a situatiei copilului in maxim 72 de ore de la inregistrarea solicitarii directe, a referirii sau a semnalarii cazului, daca nu se impune un alt termen de catre alte standarde minime obligatorii in domeniul protectiei copilului;

e) asigura evaluarea nevoilor individuale ale copilului, precum si ale familiei sale implicandu-i activ in procesul de evaluare;

f) realizeaza interventia in echipa, personalizata, adecvata situatiei si in concordanta cu optiunile copilului, familiei/reprezentantilor legali; in acest scop se pot crea parteneriate interinstitutionale care sa asigure abordarea globala si actiuni sinergice pe plan individual, familial si comunitar;

g) asigura sprijin si asistenta specializata copilului si familiei sale in relatia cu profesionistii si serviciile/institutiile cuprinse in Planul Individualizat de Protecţie (PIP), respectiv Planul Individual de Servicii (PIS);

h) asigura evaluarea capacitatii solicitantilor de a oferi ingrijire potrivita copilului separat temporar sau definitiv de familia sa, precum si identificarea nevoilor de pregatire a acestora;

i) depune diligenţele necesare şi colaborează cu celelalte servicii de specialitate din structura Direcţiei Generale pentru clarificarea situaţiei juridice a copilului protejat inclusiv pentru înregistrarea naşterii acestuia, în vederea luării unei măsuri cu caracter permanent;

j) asigura mentinerea legaturii intre copilul protejat si familia sa naturala sau orice alte persoane relevante pentru copil atunci cand acestea nu sunt considerate legal a reprezenta un risc pentru copil, cu exceptia situatiei copilului adoptat;

k) asigura organizarea, coordonarea si monitorizarea activitatilor in care sunt implicati alti specialisti, atunci cand nevoile copilului impun aceste interventii; asigură consilierea şi sprijinul pentru copil cu privire la poziţia sa faţă de măsura de protecţie, asigurând cunoaşterea şi înţelegerea de către acesta a situaţiei sale de drept şi de fapt.

 

(2) Serviciul de evaluare complexă a copilului oferă servicii specializate de protecţie a copilului cu handicap şi asigură monitorizarea obiectivelor planurilor de servicii, dupa cum urmeaza:

a)   analizează din punct de vedere social şi medical situaţia copiilor/tinerilor cu deficienţe/handicap şi propune Comisiei pentru Protecţia Copilului măsuri de protecţie a copilului cu handicap aflat în dificultate, pe baza raportului de evaluare complexă, a planului de servicii personalizat şi al propunerii privind încadrarea copilului într-o categorie de persoane cu handicap şi orientarea şcolară a acestora;

b)   urmăreşte ca propunerile de încadrare într-un grad de handicap, precum şi cele care se referă la orientarea şcolară să se facă pe baza certificatelor medicale eliberate de medicii specialişti, a criteriilor medicale şi a instrumentelor de evaluare prevăzute de lege;

c)    acordă sprijin şi asistenţă familiilor pentru facilitarea accesului copiilor/tinerilor la servicii de specialitate în vederea atingerii obiectivelor cuprinse în planul de servicii personalizat;

d)   urmăreşte realizarea planului de servicii personalizat aprobat de comisie;

e)   realizează programe de educare continuă a părinţilor care au copii cu deficienţe/handicap;

f)     efectuează reevaluarea anuală a copiilor care necesită încadrarea într-o categorie de persoane cu handicap, la cererea părintelui sau a reprezentantului legal, formulată cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a certificatului; cererea de reevaluare poate fi formulată şi înainte de expirarea acestui termen dacă s-au schimbat condiţiile pentru care s-a eliberat certificatul de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap.

 

(3)   Biroul adopţii:

a)   realizeaza evidenţa copiilor al căror plan individualizat de protecţie stabileşte ca finalitate adopţia internă;

b)   identifică şi selectează persoane/familii cărora le pot fi încredinţaţi copii în vederea adopţiei, în conformitate cu dispoziţiile legale;

c)    desfăşoară procesul de evaluare socio-psihologica a persoanei/familiei adoptatoare urmărind pregătirea pentru asumarea în cunoştinţă de cauză a rolului de părinte adoptator;

d)   asigură întocmirea rapoartelor de evaluare a capacităţii de a adopta a solicitanţilor, care vor conţine şi propuneri privind acordarea sau neacordarea atestatului de persoană ori de familie aptă să adopte;

e)   desfăşoară procedura de selectare a persoanei/familiei adoptatoare pe baza unei potriviri teoretice şi practice, care presupune informarea copilului, a persoanei/familiei care a fost selecţionată, a altor persoane de referinţă pentru copil, precum şi pregătirea părţilor implicate în vederea acomodării copilului cu persoana/familia adoptatoare;

f)     pe întreaga perioadă în care copilul este încredinţat în vederea adopţiei, urmăreşte evoluţia acestuia, întocmind în acest sens rapoarte bilunare;

g)   asigură întocmirea, la sfârşitul perioadei de încredinţare în vederea adopţiei, a rapoartelor finle referitoare la evoluţia relaţiilor dintre copil şi persoana/familia adoptatoare, care se transmit instanţei judecătoreşti competente să încuviinţeze adopţia;

h)   monitorizează adopţia pe întreaga perioadă prevăzută de lege, după ce hotărârea instanţei judecătoreşti prin care aceasta a fost încuviinţată a rămas irevocabilă;

i)     asigură întocmirea, la sfârşitul perioadei obligatorii prevăzute de lege pentru realizarea urmăririi adopţiei, un referat privind închiderea cazului, cuprinzând constatări, concluzii şi propuneri;

j)     asigură accesul copilului şi familiei la servicii postadopţie, în funcţie de nevoile identificate;

k)   gestioneaza si instrumenteaza procedurile prevazute de lege in cauzele privind adoptia;

l)     urmăreşte transmiterea în termenele legale a documentelor prevăzute de lege pentru evidenţa la nivel naţional în materia adopţiei către Oficiul Român pentru Adopţii.

 

(4)   Biroul pentru delincventa juvenila si intervenţie în situaţie de trafic şi migrare:

a)   asigură analiza solicitărilor primite, informare şi sprijin pentru potenţialii beneficiari şi familiile acestora, formulează propuneri de măsuri către Comisia pentru protecţia copilului în baza investigaţiilor sociale realizate în parteneriat cu toţi factorii implicaţi, monitorizează evoluţia beneficiarilor realizând reevaluări periodice până la stabilirea unei măsuri de protecţie definitive;

b)   semnalează situaţia de criză iminentă în care se află copiii/tinerii cu comportament pre/delincvent şi asigură, dacă este cazul, în regim de urgenţă, scoaterea din mediul cu factor ridicat de risc a copilului/tânărului aflat în dificultate, identificarea acestuia şi asigură intervenţia conform principiilor managementului de caz;

c)    asigură asistenţă, sprijin şi facilitează acordarea de servicii de consiliere şi terapie familiei naturale sau substitutive a copilului delincvent; realizează evaluarea riscului de recidivă, a gradului de pericol social, a situaţiei materiale şi a competenţei morale şi parentale a familiei naturale sau substitutive a copilului delincvent;

d)   detemină opinia copilului delincvent capabil de discernământ cu privire la faptele sale, asigurând cunoaşterea de către acesta a situaţiei sale de fapt şi de drept, prin servicii de  consiliere şi sprijin;

e)   urmăreşte aplicarea prevederilor specifice ale standardelor minime obligatorii privind serviciile pentru protecţia de tip rezidenţial sau familial a copilului/tânărului, in complexul de servicii pentru recuperarea şi reabilitarea copilului delincvent sau în familii substitutive;

f)     în colaborare cu serviciile specializate ale instituţiilor  descentralizate  ale  ministerelor în teritoriu (Inspectoratul Judeţean Şcolar, Inspectoratul Judeţean de Poliţie) şi ale primăriilor realizează întocmirea raportului psihosocial al copilului delincvent, prevenirea şi combaterea comportamentelor predelincvente/delincvente (eşecul şi abandonul şcolar, violenţa domestică, dependenţa şi consumul de alcool, tutun sau droguri, părăsirea domiciliului şi vagabondajul, traficul si migratia);

g)   identifică şi propune măsuri alternative de tip comunitar pentru sancţionarea comportamentelor antisociale pentru integrarea socială şi şcolară a copilului delincvent;         

h)   urmăreşte respectarea drepturilor copiilor delincvenţi în conformitate cu Convenţia O.N.U. referitoare la drepturilor copilului, în special în ceea ce priveşte acordarea de asistenţă juridică.

 

(5) Secretariatul Comisiei pentru Protecţia Copilului asigură lucrările de secretariat ale Comisiei astfel:

a)   urmăreşte constituirea şi reactualizarea periodică a dosarului cu acte normative aplicabile în domeniul protecţiei copilului;

b)   înregistrează cererile adresate de copii în legătură cu procedurile în faţa comisiei şi le aduce la cunoştinţă modul de soluţionare;

c)    asigură întocmirea in baza propunerilor asistenţilor sociali şi a altor persoane îndreptăţite a ordinii de zi a şedinţelor şi o comunică membrilor Comisiei pentru Protecţia Copilului;

d)   asigură convocarea persoanelor chemate în faţa comisiei, cu respectarea regulilor procedurale;

e)   asigură consemnarea în procesul-verbal al şedinţei audierile şi dezbaterile ce au loc în comisie, pe care le înregistrează în registrul special de procese verbale ale căror pagini sunt numerotate şi poartă ştampila comisiei, precum şi semnatura secretarului comisiei;

f)     asigură redactarea hotărârilor comisiei, precum şi comunicarea acestora, în conformitate cu regulile procedurale;

g)   înregistrează dosarul fiecărui caz supus dezbaterii în şedinţele comisiei şi transmiterea acestuia către compartimentul competent al Direcţiei generale;

h)   primeşte şi înregistrează în registrul general de intrare-ieşire al comisiei corespondenţa acesteia cu celelalte comisii din ţară, cu autorităţi şi instituţii centrale sau locale, cu familiile, persoanele sau organismele private autorizate sau orice altă corespondenţă, în ordinea primirii acesteia;

i)     păstrează corespondenţa comisiei în dosare constituite potrivit Nomenclatorului actelor Comisiei pentru protecţia copilului;

j)     întocmeşte situaţiile statistice şi rapoarte cu privire la activitatea comisiei.

 

Art. 7. Serviciul monitorizare, strategii si prognoză exercită următoarele atribuţii:

 

1. Pe segmentul de evaluare şi monitorizare:

a)   asigură constituirea şi administrarea bazei de date privind beneficiari ai serviciilor de protecţie oferite de Direcţia generală;

b)   realizeaza evaluarile cantitative si calitative ale activitatii desfasurate in cadrul Direcţiei generale in baza indicatorilor aprobati si intocmeste rapoarte detaliate catre institutii/persoane competente si abilitate;

c)    asigură informarea comunităţilor locale asupra modalităţilor de realizare a activităţilor propuse în cadrul strategiilor judeţene în domeniul serviciilor sociale si protecţiei copilului;

d)   monitorizează activitatea organismelor private cu sediul social pe teritoriul judeţului Buzău autorizate de către Comisia de expertiza complexa si Comisia pentru Protecţia Copilului să desfăşoare activităţi în domeniul asistentei sociale si protecţiei copilului şi propune motivat eliberarea/suspendarea ori retragerea autorizaţiei;

e)   asigură legătura cu O.N.G-urile, în scopul organizării, păstrării, reactualizării permanente şi administrării unei baze de date care să conţină cuantificat activităţile şi experienţa O.N.G.-urilor;

f)     urmăreşte mediatizarea şi cunoaşterea drepturilor copilului, familiei, persoanelor singure, persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap, precum şi a oricăror persoane aflate în nevoie.

 

2. Pe segmentul de strategii, programe, proiecte:

a)   elaborează proiectele strategiilor anuale, pe termen lung şi mediu, referitoare la restructurarea, organizarea şi dezvoltarea sistemului de asistenta sociala si protecţie a copilului aflat în dificultate şi cu handicap din raza teritorială a judeţului;

b)   întocmeşte programe şi proiecte detaliate pentru realizarea măsurilor cuprinse în strategiile referitoare la restructurarea, organizarea şi dezvoltarea sistemului de asistenta sociala si protecţie a copilului şi urmăreşte, împreună cu celelalte structuri specializate ale Direcţiei generale, implementarea şi finalizarea programelor şi proiectelor aprobate;

c)    coordonează şi sprijină activitatea autorităţilor şi reprezentanţilor administraţiei publice locale din judeţ, în domeniul asistentei sociale si protecţiei drepturilor copilului, asigurându-le îndrumarea metodologică necesară şi asistenţă de specialitate;

d)   cauta si identifica programele nationale si internationale in domeniul asistentei sociale si protectiei copilului in scopul stabilirii de parteneriate interinstitutionale si accesarea de fonduri/granturi prin proiecte eligibile pentru realizarea obiectivelor prioritare stabilite si aprobate.

 

3. Secretariatul tehnic al Comisiei judeţene antisărăcie şi promovare a incluziunii sociale îndeplineşte următoarele principale atribuţii:

a)   organizarea întâlnirilor de lucru ale comisiei;

b)   redactarea ordinii de zi a şedinţelor comisiei;

c)    asigură difuzarea materialelor comisiei către membrii acesteia;

d)   asigură colectarea datelor şi materialelor de la membrii comisiei;

e)   asigură întocmirea proceselor-verbale şi a sintezelor şedinţelor comisiei;

f)     urmăreşte arhivarea şi multiplicarea materialelor elaborate de comisie;

g)   elaborează rapoarte care vor fi puse la dispoziţia comisiei în vederea evaluării şi monitorizării semestriale şi anuale si intocmeste proiectele/planurile de actiuni ale Comisiei judetene;

h)   urmăreşte diseminarea informaţiilor specifice comisiei;

i)     identifică nevoile de consultanţă externă şi capacităţile de contractare de proiecte;

j)     asigură contactul permanent cu comisia.

 

Art. 8. (1) Serviciul resurse umane şi salarizare realizează managementul resurselor umane la nivelul Direcţiei generale, pe activităţile specifice de procurare, dezvoltare şi păstrare a acestora în structura sistemului, astfel:

a)   planificarea necesarului de resurse umane în concordanţă cu standardele minime obligatorii pe servicii de specialitate prin:

a.       estimarea necesarului de angajaţi ca număr şi calităţi;

b.      stabilirea unor planuri de acoperire a necesarului de angajaţi bazate pe studiul cerere-ofertă şi a concordanţei angajat-post;

b)   organizarea resurselor umane prin:

a.       stabilirea volumului de muncă necesar îndeplinirii obiectivelor Direcţiei;

b.      atribuirea unor părţi din volumul de muncă salariaţilor şi unor grupuri de salariaţi prin intermediul organigramei, ROF, a descrierilor de funcţii şi posturi;

c)    stabilirea prin norme interne proprii a:

a.       programelor/graficelor de lucru;

b.      relaţiilor de serviciu;

c.       organizarea spaţiilor de lucru;

d.      echipamente de lucru;

e.       confidenţialitate, etc.

d)   stabilirea unor programe de pregătire profesională pentru toate categoriile de personal care să asigure:

a.       formarea iniţială cu formatori proprii;

b.      formarea continuă, organizată în colaborare sau parteneriat cu furnizori de formare profesională autorizaţi;

c.       perfecţionare şi specializare profesională, la solicitarea salariaţilor sau la propunerea conducerii instituţiei;

d.      stagii de practică în ţară sau străinătate.

e)   efectuează activităţi de recrutare şi selecţie de personal;

f)     respectarea prevederilor legale în materie de încheiere, executare, modificare, suspendare şi încetare a contractelor individuale de muncă perfectate cu angajaţii instituţiei;

g)   asigură evaluarea performanţelor profesionale şi a potenţialului angajaţilor, urmărind şi motivarea salariaţilor prin mijloace specifice, în condiţiile legii;

h)   iniţiază şi dezvoltă sisteme proprii de recrutare, calificare, evaluare şi motivare la nivelul Direcţiei, în condiţiile legii.

(2) In segmentul de salarizare:

g)   urmăreşte plata salariilor, a celorlalte drepturi de personal pentru angajaţii aparatului propriu al Direcţiei generale şi a obligaţiilor la bugetul de stat cu încadrarea în creditele bugetare la capitolul cheltuieli de personal, în respectul prevederilor legale aplicabile;

h)   întocmeşte şi actualizează fişele fiscale şi creează baza de date pentru aplicarea prevederilor legale privind impozitul pe venit la nivelul aparatului propriu;

i)     întocmeşte şi actualizează baza de date pentru personalul salariat cuprins în sistemul de sănătate şi colaborează cu Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate pentru aparatul propriu;

j)     gestionează bazele de date de evidenţă a întregului personal al Direcţiei generale;

k)   întocmeşte rapoarte şi chestionare statistice periodice şi colaborează cu Direcţia Generală Buzău a Institutului Naţional de Statistică şi Studii Economice şi Direcţia Generală a Finanţelor Publice, precum şi cu alte instituţii, pentru realizarea şi depunerea acestora conform reglementărilor legale în vigoare.

 

Art. 9. Biroul juridic şi contencios are ca misiune acordarea de consiliere, asistenţă şi reprezentare de specialitate:

a)   apără drepturile şi interesele legitime ale copilului, familiei, persoanelor singure, persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap, precum şi a oricăror persoane aflate în nevoie, beneficiari ai serviciilor Direcţiei generale cu respectarea si aplicarea procedurilor legale;

b)   efectuează studii, analize şi documentaţii privind oportunitatea iniţierii sau modificării unor acte normative, în raport cu fenomenele ce apar în aplicarea reglementărilor legale în vigoare şi face propuneri pentru soluţionarea unor probleme rezultate din aplicarea legislaţiei în domeniu; realizeaza evidenta actelor normative;

c)    organizează şi urmăreşte activitatea de cunoaştere a legislaţiei în domeniu de către personalul din cadrul Direcţiei generale;

d)   apără drepturile şi interesele legitime ale Direcţiei, asigurând reprezentarea Direcţiei în cauzele de orice natură aflate pe rolul instanţelor, parchetelor sau celorlalte instituţii cu competenţe jurisdicţionale, precum şi în relaţiile cu alte instituţii, persoane juridice sau fizice, în baza delegării de către conducerea instituţiei;

e)   asigură asistenţă şi consultanţă de specialitate pentru celelalte compartimente ale instituţiei şi colaborează cu acestea în exercitarea atribuţiilor ce le revin;

f)     avizează şi contrasemnează actele cu caracter juridic emise la nivelul instituţiei, în limita competenţelor ce îi revin.

 

Art. 10. (1) Biroul audit intern are ca atribuţii principale:

a)   elaborează norme metodologice specifice entităţii publice în care îşi desfăşoară activitatea, cu avizul Consiliului judeţean Buzău;

b)   elaborează proiectul planului anual de audit public intern;

c)    certifică trimestrial şi anual, însoţit de raportul de audit, bilanţul contabil şi contul de execuţie bugetară ale Direcţiei generale, prin verificarea legalităţii, realităţii şi exactităţii evidenţelor contabile şi ale actelor financiare şi de gestiune;

d)   supraveghează regularitatea sistemelor de fundamentare a deciziei, de planificare, programare, organizare, coordonare, urmărire şi control al îndeplinirii deciziilor;

e)   evaluează economicitatea, eficacitatea şi eficienţa cu care sistemele de conducere şi de execuţie existente în cadrul Direcţiei generale utilizează resurse financiare şi umane pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite;

f)     identifică slăbiciunile sistemelor de conducere şi control, precum şi a riscurilor asociate unor astfel de sisteme, unor programe/proiecte sau unor operaţiuni şi propune măsuri pentru corectarea acestora şi pentru diminuarea riscurilor, după caz;

g)   întocmeşte referate de opinie care vor însoţi proiectele de buget aprobate de ordonatorul principal de credite;

h)   informează conducerea Direcţiei despre recomandările neînsuşite de către conducătorul compartimentului auditat, precum şi despre consecinţele acestora;

i)     raportează periodic asupra constatărilor, concluziilor şi recomandărilor rezultate din activităţile sale de audit;

j)     elaborează raportul anual al activităţii de audit public intern;

k)   în cazul identificării unor iregularităţi sau posibile prejudicii, raportează imediat conducerii instituţiei.

(2) Compartimentul funcţional de control gestiuni:

a)   urmăreşte protejarea fondurilor publice împotriva pierderilor datorate erorii, risipei, abuzului sau fraudei;

b)   asigură respectarea legii, a reglementărilor şi deciziilor conducerii Direcţiei pe linia activităţii economico-financiare;

c)    urmăreşte iniţierea, dezvoltarea şi menţinerea unor sisteme de colectare, stocare, prelucrare, actualizare şi difuzare a datelor şi informaţiilor economico-financiare, precum şi a unor sisteme şi proceduri de informare publică adecvată prin rapoarte periodice referitoare la aceste aspecte;

d)   efectueaza verificari gestionare tematice si de fond, consemnand pe baza de acte date si fapte exacte;

e)   depune, atat la Directia generala de asistenta sociala si protectia copilului cat si la unitatea controlata acte de control intocmite la termenele stabilite in conformitate cu actele normative;

f)     analizeaza pe parcursul verificarii impreuna cu cei controlati si cu factorii de conducere si raspundere din unitatea controlata cum se indeplinesc masurile prevazute in actele de control incheiate si cum se asigura cunoasterea legislatiei in vigoare;

g)   propune organelor competente masurile corespunzatoare pentru prevenirea si inlaturarea abaterilor constatate;

h)   acorda asistenta de specialitate si sprijina imbunatatirea activitatii unitatilor controlate;

i)     indeplineste orice alte sarcini primite de la conducerea compartimentului de audit si de la conducerea Directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului legate de activitatea de control de gestiune.

(3)   Corp control

a) verifica modul de respectare a legislatiei in vigoare in domeniul asistentei sociale a persoanei adulte si copilului;

b) verifica modul de aplicare si respectare a standardelor minime de calitate in domeniul asistentei si protectiei sociale;

c) verifica sesizarile primite pe domenii de activitate;

d) verifica modul de implementare a Strategiilor nationale si judetene privind asistenta sociala, a Programului National de Actiune in domeniul Asistentei Sociale;

e) verifica modul de administrare a resurselor alocate ;

f) verifica modul de administrare a patrimoniului institutiei;

g) verifica si constata orice alte disfunctionalitati aparute in orice tip de activitate.

 

Art. 11. Biroul  calităţii are următoarele atribuţii principale:

a)   urmăreşte întocmirea documentaţiei aferente procedurilor prealabile atestării până la implementarea sistemului de management al calităţii şi obţinerea certificatului de atestare a calităţii SR EN ISO 9001:2001;

b)   stabileşte şi revizuieşte atât «Politica în Domeniul Calităţii», cât şi obiectivele calităţii şi identifică resursele necesare pentru atingerea acestora;

c)    realizează proiectarea şi urmăreşte îmbunătăţirea continuă a propriului sistem de management al calităţii la toate nivelele – asigurându-i integritatea;

d)   asigură comunicarea continuă în interiorul organizaţiei în vederea respectării tuturor normelor procedurale;

e)   întocmeşte raportări sintetice şi grafice de evoluţie a sistemului de management al calităţii şi le prezintă în cadrul şedinţelor de analiză ale conducerii;

f)     auditează procedurile sistemului de management al calităţii pe baza programului anual de audit şi organizează evaluări periodice; întocmeşte raportul de audit;

g)   evaluează periodic sistemul de management al calităţii prin audituri sau hotărăşte declanşarea unui audit în cazul în care clientul a sesizat neconformităţi;

h)   urmăreşte respectarea tuturor regulilor procedurale aplicabile sistemului de management al Direcţiei generale.

 

Art. 12. Biroul cancelarie şi informatii publice are in componenta sa doua compartimente funcţionale care îndeplinesc urmatoarele atributii principale:

1. Pe segmentul de cancelarie:

a)   urmăreşte planificarea agendei de lucru a conducerii Direcţiei generale şi a calendarului întâlnirilor oficiale; 

b)   asigură lucrările de secretariat din cadrul Direcţiei generale realizând primirea şi înregistrarea corespondenţei în registrul general de intrare-ieşire, predarea corespondenţei primite către directorii generali şi distribuirea ulterioară a acesteia şi asigură expedierea operativă a corespondenţei purtate de Direcţia generală;

c)    înregistrează, clasează şi distribuie petiţiile rezolvate de compartimentele specializate şi codifică corespondenţa în funcţie de tipul petiţiei;

d)   operează scăderea petiţiilor soluţionate în registrul de evidenţă a petiţiilor primite şi asigură expedierea acestora;

e)   asigură lucrările de secretariat ale Colegiului Director precum şi ale altor întâlniri periodice de lucru cu personalul sau cu alţi factori implicaţi în realizarea programelor şi proiectelor în domeniu;

f)     răspunde de organizarea şi desfăşurarea acţiunilor de protocol ce se derulează la nivelul conducerii Direcţiei generale;

g)   întocmeşte proiectul nomenclatorului dosarelor şi al indicatorului termenelor de păstrare pentru documentele create de Direcţia generală pe care îl supune spre aprobare Colegiului Director şi urmăreşte respectarea lui de către compartimente;

h)   asigură arhivarea documentelor create la nivelul Direcţiei Generale conform cu prevederile legale in vigoare.

2. Pe segmentul informatii publice:

a)   primeşte solicitările de audienţe la sediul Direcţiei generale, potrivit programului aprobat de conducerea acesteia;

b)   acordă informaţii persoanelor şi reprezentanţilor organizaţiilor sau instituţiilor care solicită lămuriri în domeniu;

c)    asigură informarea individualizata a persoanelor care solicită sprijin asupra posibilităţilor optime de rezolvare a situaţiilor de dificultate pe care le reclamă şi preia solicitările scrise ale acestora privind intervenţia specializată din partea Direcţiei generale;

d)   asigură întocmirea evidenţei iniţiale a solicitanţilor şi introduce zilnic în programul “Evidenţa informatizată a copiilor în dificultate din sistemul de protecţie” (CMTIS) datele cuprinse în sesizările si/sau care sunt de competenţa Direcţiei generale;

e)   organizează, coordonează, facilitează accesul şi oferă consultanţă pentru informaţia de interes public, în condiţiile Legii nr.544/2001;

f)     colaborează cu celelalte compartimente în vederea strângerii informaţiilor necesare desfăşurării activităţii şi elaborării materialelor specifice;

g)   organizează şi coordonează relaţia cu mass-media şi participă la evenimente legate de problematica în domeniu;

h)   asigură întocmirea «revistei presei» locale şi centrale şi sesizează situaţiile cu potenţial conflictual semnalate de mass-media, referitoare la copil, familie, persoane singure, persoane vârstnice, persoane cu handicap, precum şi alte persoane aflate în nevoie sau la serviciile exterioare ale Direcţiei generale, redactarea şi transmiterea eventualelor răspunsuri, în virtutea dreptului la replică.

 

Art. 13. Activitatea economica a Directiei generale este coordonata de directorul general adjunct economic si se realizeaza prin intermediul compartimentelor functionale din structura Directiei generale astfel:

1. Biroul buget, economic-financiar:

a) elaborează proiectele bugetelor anuale ale Direcţiei generale, precum şi previziunile de buget pe termen mediu şi lung;

b) asigură asistenţă de specialitate serviciilor şi componentelor funcţionale din structura Direcţiei generale;

c) verifică încadrarea listelor de lucrări, de bunuri şi servicii din proiectul planului anual de achiziţii în prevederile bugetare;

d) intocmeşte propunerile şi urmăreşte execuţia veniturilor şi cheltuielilor prevăzute în bugetul propriu al Direcţiei generale pe surse de finanţare şi destinaţii şi informează periodic sau la solicitarea conducerii instituţiei despre modul de realizare;

e) urmăreşte respectarea condiţiilor de legalitate şi regularitate şi/sau de încadrare în limitele stabilite şi destinaţia creditelor bugetare şi de angajament a proiectelor de operaţiuni;

f) întocmeşte şi supune spre aprobare ordonatorului principal de credite repartizarea bugetului Direcţiei generale pe trimestre şi pe subdiviziuni ale clasificaţiei bugetare;

g) urmăreşte respectarea procedurilor privind parcurgerea celor 4 faze ale procesului execuţiei bugetare a cheltuielilor, respectiv angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata;

h) organizează inventarierea periodică, cu respectarea prevederilor legale incidente, a patrimoniului Direcţiei generale şi prezintă propuneri de completare, casare sau scoatere din funcţiune a unor mijloace fixe şi obiecte de inventar;

i) coordonează, îndrumă, controlează şi răspunde de activitatea financiar-contabilă a serviciilor şi componentelor funcţionale din structura direcţiei generale care au organizată contabilitate proprie;

j) se informează şi asigură verificarea stării de funcţionare şi a gradului de uzură al mijloacelor fixe şi al obiectelor de inventar din patrimoniul Direcţiei generale şi propune măsuri corespunzătoare;

k) asigură păstrarea şi arhivarea documentelor create în conformitate cu prevederile legale;

l) întocmeşte şi transmite periodic Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie situaţia referitoare la cheltuiala/copil/lună în serviciile şi componentele funcţionale ale Direcţiei generale; iniţiază propuneri de măsuri de reducere a acestor cheltuieli.

2. Serviciul  Contabilitate :

a)   organizează şi conduce contabilitatea Direcţiei generale, potrivit normelor financiar-contabile în vigoare, întocmind documentele justificative privind operaţiunile patrimoniale şi urmărind ţinerea corectă şi la zi a acestora;

b)   întocmeşte dările de seamă contabile trimestriale şi anuale, precum şi contul de execuţie al bugetului;

c)    ţine evidenţa corectă şi la zi a operaţiunilor de încasări şi plăţi derulate prin conturile instituţiei şi urmăreşte încadrarea cheltuielilor pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare şi pe destinaţia sumelor;

d)   organizează şi conduce distinct evidenţa încasărilor şi a plăţilor din surse extrabugetare şi urmăreşte efectuarea cheltuielilor conform destinaţiei din documentele legal încheiate;

e)   asigură recepţionarea bunurilor achiziţionate pentru folosinţa aparatului propriu al Direcţiei generale;

f)     execută anual sau ori de câte ori este nevoie inventarierea patrimoniului, scoaterea din funcţiune, casarea şi dezmembrarea ori valorificarea, după caz, a bunurilor pentru care s-a aprobat aceasta;

g)   întocmeşte şi depune la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului fişa de monitorizare pentru activitatea economico-financiară a direcţiei;

h)   ţine registrul de evidenţă a bunurilor din patrimoniul direcţiei, a bunurilor aparţinând domeniului public şi privat al judeţului date în administrarea direcţiei.

3. Serviciul patrimoniu, tehnic-investitii :

a)   analizează, când este cazul, necesitatea şi oportunitatea propunerilor serviciilor exterioare ale Direcţiei generale cu privire la achiziţia publică de servicii şi lucrări;

b)   formulează şi fundamentează propunerile pentru executarea unor investiţii şi reparaţii la imobilele, instalaţiile aferente şi celelalte mijloace fixe aflate în patrimoniul şi/sau administrarea Direcţiei generale;

c)    colaborează la întocmirea documentaţiei (caietul de sarcini-specificaţiile tehnice) pentru achiziţia publică de lucrări sau de servicii pentru construcţii, reabilitare, reamenajare, instalaţii, ş.a;

d)   colaborează la urmărirea executării lucrărilor şi îndeplinirea serviciilor specifice contractate;

e)   organizează recepţiile la terminarea lucrărilor şi la expirarea perioadei de garanţie;

f)     verifică îndeplinirea calităţii lucrărilor executate, în perioada de garanţie;

g)   răspunde de întocmirea documentaţiilor necesare pentru cartea tehnică a tuturor construcţiilor aflate în patrimoniul şi/sau administrarea Direcţiei generale;

h)   pune la dispoziţia comisiilor de evaluare a ofertelor pentru achiziţia publică de servicii şi lucrări analize tehnice necesare stabilirii ofertei câştigătoare;

i)     colaborează cu Compartimentul achiziţii publice la elaborarea programului anual al achiziţiilor publice de servicii şi lucrări pentru aparatul propriu şi structurile exterioare ale Direcţiei generale;

j)     asigură obţinerea avizelor şi autorizaţiilor tehnice necesare pentru achiziţiile de servicii şi lucrări şi pentru executarea contractelor subsecvente.

      Compartimentul achizitii publice indeplineste urmatoarele atributii:

k)   elaborează programul anual al achiziţiilor publice pentru aparatul propriu;

l)     coordonează şi controlează elaborarea planului anual al achiziţiilor publice la nivelul structurilor exterioare ale Direcţiei generale;

m)  coordonează şi controlează derularea procedurilor de achiziţie publică la nivelul structurilor exterioare ale Direcţiei generale;

n)   estimează valoarea fiecărui contract de achiziţie publică şi propune procedura de achiziţie aplicabilă, pentru aparatul propriu;

o)   transmite spre publicare în Monitorul Oficial, partea a VI-a, anunţurile de intenţie şi de participare privind achiziţiile publice în care Direcţia generală este autoritate contractantă;

p)   întocmeşte Documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei în cadrul procedurilor de achiziţie publică desfăşurate la nivelul aparatului propriu al Direcţiei generale;

q)   asigură organizarea şi desfăşurarea procedurilor de achiziţie publică la nivelul aparatului propriu şi urmăreşte derularea contractelor de achiziţie publică atribuite;

r)    întocmeşte trimestrial raportul cuprinzând datele referitoare la contractele de achiziţie publică atribuite de Direcţia Generală şi-l înaintează Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Buzău;

s)    întocmeşte dosarul achiziţiei publice pentru fiecare contract atribuit;

t)     ţine evidenţa contractelor de achiziţie publică la nivelul întregii instituţii;

u)   asigură comunicarea cu furnizorii de produse, servicii, lucrări pe parcursul derulării contractelor de achiziţie publică.

4. Serviciul administrativ-gospodaresc :

a)   asigură întreţinerea, gospodărirea, administrarea, igienizarea şi reparaţiile/îmbunătăţirile în spaţiile în care îşi desfăşoară activitatea personalul aparatului propriu al Direcţiei generale şi la utilităţile existente;

b)   primeşte, centralizează şi înaintează Compartimentului achiziţii publice necesarurile de bunuri, servicii şi lucrări de la nivelul aparatului propriu al Direcţiei generale;

c)    preia şi distribuie către serviciile şi compartimentele funcţionale din aparatul propriu al Direcţiei generale bunurile achiziţionate în vederea utilizării la nivelul acestora;

d)   coordonează activitatea personalului şi a parcului auto de la nivelul aparatului propriu al Direcţiei generale;

e)   colaboreaza cu sefii celorlalte servicii din aparatul propriu al Directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului si din structurile functionale ale Directiei generale pentru stabilirea traseelor zilnice ale mijloacelor auto din dotare;

f)     eliberează documentele necesare pentru activitatea mijloacelor de transport din aparatul propriu al Direcţiei generale şi verifică încadrarea în cota lunară de carburant;

g)   asigură efectuarea activităţilor de prospectare de piaţă în cazul achiziţiilor directe de bunuri, servicii sau lucrări;

h)   coordonează şi monitorizează activitatea administrativ-gospodărească din structurile Direcţiei generale;

i)     coordonează activităţile de protecţie a muncii, de prevenire şi stingere a incendiilor şi de pază şi protecţie a obiectivelor la nivelul structurilor exterioare ale Direcţiei generale şi asigură aceste activităţi pentru aparatul propriu al acesteia.

 

Art. 14. Serviciile specializate din structura Directiei generale sunt:

1. Pentru protectia persoanelor adulte: Centrul pilot Rm. Sarat si Centrul de asistenta medico – sociala Pogoanele.

2. Pentru protectia copilului:

a) Servicii de zi – Centrele de zi „Phoenix” Buzau si „Piticii” Rm. Sarat, Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti si copii, Centrul vocational pentru tinerii peste 18 ani care ies din sistemul de protectie;

b) Servicii de tip familial – reteaua de asistenti maternali profesionisti;

c) Servicii de tip rezidential – Centrul maternal, Centrul de evaluare si primire in regim de urgenta, Centrele de plasament nr. 7 si 12 Rm. Sarat, Modulele rezidentiale de tip familial „Fratii”, „Adolescentii”, „Temerarii”, „Raza de soare”, „Casa sperantei”, „Colt alb”, „Liceenii”, „Violeta”, Centrul de recuperare medico-sociala pentru copilul 0 – 3 ani nr. 1 Buzau;

d) Complexe de servicii (care asigura servicii rezidentiale, de zi, alte servicii) pentru copilul cu dizabilitati/handicap sever si/sau dificultate sociala – nr. 2, 8, 9, 10, 11 Buzau, nr. 6 si 14 Rm. Sarat, nr. 5 Beceni.

e) Complex de servicii pentru recuperarea si reabilitarea copilului cu comportament delincvent nr. 4 Stilpu.

Art. 15. (1) Serviciile specializate prevazute la art. 14 pct. 1. au personalitate juridica.

(2) Serviciile specializate prevazute la art. 14, pct. 2, sunt componente functionale de servicii fara personalitate juridica, organizată în afara aparatului propriu al Direcţiei generale.

(3) Calitatea de ordonator de credit poate fi delegata sefilor urmatoarelor servicii specializate fara personalitate juridica:

- Centrul maternal;

- Centrul de evaluare si primire in regim de urgenta;

- Centrele de plasament nr. 7 si 12 Rm. Sarat;

- Centrul de recuperare medico-sociala pentru copilul 0 – 3 ani nr. 1 Buzau;

- Complexe de servicii (care asigura servicii rezidentiale, de zi, alte servicii) pentru copilul cu dizabilitati/handicap sever si/sau dificultate sociala – nr. 2, 8, 9, 10, 11 Buzau, nr. 6 si 14 Rm. Sarat, nr. 5 Beceni;

- Complex de servicii pentru recuperarea si reabilitarea copilului cu comportament delincvent nr. 4 Stilpu.

(4) Conducatorii serviciilor specializate, organizate in domeniul protectiei copilului sunt asimilati ca functie de conducere celei de “sef serviciu” cu exceptia Centrului de consiliere si sprijin pentru parinti si copii si a Centrului vocational pentru tinerii peste 18 ani care ies din sistemul de protectie, care sunt asimilati functiei de conducere „sef birou”.

 

CAPITOLUL III

CONDUCEREA DIRECTIEI GENERALE

 

Art. 16. (1) Conducerea Direcţiei generale se asigură de directorul general şi de colegiul director.

(2) Directorul general al Direcţiei generale este ajutat de 3 directori adjuncţi, dintre care unul coordonează activităţile din domeniul protecţiei persoanelor adulte, unul coordonează activitatea de protecţie a drepturilor copilului, iar unul coordonează activitatea economico-financiară a instituţiei.

Art. 17. (1) Postul de director general, precum şi postul de director general adjunct al Direcţiei generale se ocupă prin concurs sau, după caz, prin examen, în condiţiile legii.

(2) Candidaţii pentru ocuparea posturilor de director general şi director general adjunct al Direcţiei generale trebuie să fie absolvenţi cu diplomă de licenţă ai învăţământului universitar de lungă durată sau absolvenţi ai învăţământului postuniversitar, în domeniul ştiinţelor socioumane, juridice, administrative sau economice, şi să aibă o vechime în specialitate de cel puţin 5 ani.

Art. 18. (1) Directorul general al Direcţiei generale asigură conducerea executivă a acesteia şi răspunde de buna ei funcţionare în îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin. În exercitarea atribuţiilor ce îi revin directorul general emite dispoziţii.

(2) Directorul general reprezintă Direcţia generală în relaţiile cu autorităţile şi instituţiile publice, cu persoanele fizice şi juridice din ţară şi din străinătate, precum şi în justiţie.

(3) Directorul general îndeplineşte, în condiţiile legii, următoarele atribuţii principale:

a) exercită atribuţiile ce revin Direcţiei generale în calitate de persoană juridică;

b) exercită funcţia de ordonator secundar de credite;

c) întocmeşte proiectul bugetului propriu al Direcţiei generale şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar, pe care le supune avizării colegiului director şi aprobării consiliului judeţean;

d) elaborează şi supune aprobării consiliului judeţean proiectul strategiei anuale, pe termen mediu şi lung, de restructurare, organizare şi dezvoltare a sistemului de asistenţă socială şi protecţie a drepturilor copilului, având avizul colegiului director şi al comisiei;

e) elaborează proiectele rapoartelor generale privind activitatea de asistenţă socială şi protecţie a drepturilor copilului, stadiul implementării strategiilor prevăzute la lit. d) şi propunerile de măsuri pentru îmbunătăţirea acestei activităţi, pe care le prezintă spre avizare colegiului director şi apoi comisiei pentru protecţia copilului;

f) aprobă statul de personal al Direcţiei generale; numeşte şi eliberează din funcţie personalul din cadrul Direcţiei generale, potrivit legii; elaborează şi propune spre aprobare consiliului judeţean statul de funcţii al Direcţiei generale, având avizul colegiului director;

g) controlează activitatea personalului din cadrul Direcţiei generale şi aplică sancţiuni disciplinare acestui personal;

h) constată contravenţiile şi propune aplicarea sancţiunilor prevăzute la art.135 din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului;

i) este vicepreşedintele comisiei pentru protecţia copilului şi reprezintă Direcţia generală în relaţiile cu aceasta;

j) asigură executarea hotărârilor comisiei pentru protecţia copilului.

(4) Directorul general îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de lege sau stabilite prin hotărâre a consiliului judeţean.

(5) În absenţa directorului general, atribuţiile acestuia se exercită de unul dintre directorii adjuncţi, desemnat prin dispoziţie a directorului general.

Art. 19. Numirea, eliberarea din funcţie şi sancţionarea disciplinară a directorului general si directorilor generali adjuncti ai Direcţiei generale se fac la propunerea preşedintelui consiliului judeţean, prin hotărâre a consiliului judeţean. 

Art. 20. (1) Colegiul director al Direcţiei generale este compus din directorul general, directorii adjuncţi, personalul de conducere din cadrul Direcţiei generale, precum şi 3 consilieri judeţeni având cu precădere studii socioumane, propuşi de Preşedintele Consiliului judeţean. Preşedintele colegiului director este Secretarul general al judeţului. În situaţia în care preşedintele colegiului director nu îşi poate exercita atribuţiile, acestea sunt exercitate de către directorul general al Direcţiei generale.

(2) Colegiul director se întruneşte în şedinţă ordinară trimestrial, la convocarea directorului general, precum şi în şedinţă extraordinară, ori de câte ori este necesar, la cererea directorului general, a preşedintelui colegiului director sau a unuia dintre directorii adjuncţi.

(3) La şedinţele Colegiului director pot participa, fără drept de vot, Preşedintele Consiliului judeţean, membrii comisiei pentru protecţia copilului şi alţi consilieri judeţeni, precum şi alte persoane invitate de membrii colegiului director.

(4) Colegiul director îndeplineşte următoarele atribuţii principale:

a) analizează şi controlează activitatea Direcţiei generale; propune directorului general măsurile necesare pentru îmbunătăţirea activităţilor Direcţiei generale;

b) avizează proiectul bugetului propriu al Direcţiei generale şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar;

c) avizează proiectul strategiei şi rapoartelor elaborate de directorul general al Direcţiei generale, potrivit art. 8 alin. (3) lit. d) şi e); avizul este consultativ;

d) propune consiliului judeţean modificarea structurii organizatorice şi a regulamentului de organizare şi funcţionare ale Direcţiei generale, precum şi rectificarea bugetului, în vederea îmbunătăţirii activităţii acesteia;

e) propune consiliului judeţean înstrăinarea mijloacelor fixe din patrimoniul Direcţiei generale, altele decât bunurile imobile, prin licitaţie publică organizată în condiţiile legii;

f) propune consiliului judeţean concesionarea sau închirierea de bunuri ori servicii de către Direcţia generală, prin licitaţie publică organizată în condiţiile legii;

g) întocmeşte şi propune spre avizare, respectiv aprobare, potrivit legii, statul de funcţii, precum şi premierea şi sporurile care se acordă la salariul personalului Direcţiei generale, cu încadrarea în resursele financiare alocate de consiliul judeţean, în condiţiile legii.

(5) Colegiul director îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de lege sau prin hotărâre a Consiliului Judeţean.

(6) Şedinţele Colegiului director se desfăşoară în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi şi a preşedintelui. În exercitarea atribuţiilor ce îi revin colegiul director adoptă hotărâri cu votul majorităţii membrilor prezenţi.

   

CAPITOLUL IV

BUGET ŞI PATRIMONIU

 

Art. 21. Activitatea de asistenţă socială şi protecţie a peroanei adulte si a copilului la nivelul judeţului Buzău se finanţează din următoarele surse:

a)   bugetul de stat;

b)   bugetul local al judeţului;

c)    bugetele locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor;

d)   donaţii, sponsorizări sau alte contribuţii din partea persoanelor fizice ori juridice din ţară şi din străinătate;

e)   fonduri externe rambursabile şi nerambursabile;

f)     contribuţia persoanelor beneficiare;

g)   alte surse de finanţare, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Art. 22. Patrimoniul Direcţiei generale este format din:

a)   bunuri imobile proprietate publică date în administrare, în folosinţă sau sub altă formă de Consiliul Judeţean Buzău;

b)   bunuri imobile proprietate ale Direcţiei generale achiziţionate din fonduri băneşti provenind din împrumuturi externe nerambursabile (programe PHARE, Banca Mondială, etc.);

c)    bunuri imobile proprietate ale Direcţiei generale primite cu titlu de donaţie ori sponsorizare sau achiziţionate din fonduri băneşti provenite din donaţii şi sponsorizări;

d)   bunuri mobile preluate sau achiziţionate din sumele alocate din bugetul propriu al judeţului în vederea asigurării dotărilor necesare funcţionării;

e)   bunuri mobile primite cu titlu de donaţie sau sponsorizare ori achiziţionate din fonduri băneşti provenind din împrumuturi externe nerambursabile, donaţii sau sponsorizări.

 

 CAPITOLUL V

COLABORARI CU INSTITUTII PUBLICE SI ORGANISME NEGUVERNAMENTALE

 

 

Art. 23. Direcţia Generală colaborează, în îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, cu alte servicii de specialitate din cadrul aparatului propriu al Consiliului Judeţean Buzău, precum şi al consiliilor locale de pe teritoriul judeţului care au organizate servicii de asistenţă socială ori compartimente cu atribuţii în domeniu.

Art. 24. Direcţia Generală poate colabora, în situaţii de interes reciproc, cu servicii similare din alte judeţe şi din sectoarele municipiului Bucureşti, realizând inclusiv schimb de informaţii utile privind situaţia unor persoane aflate în dificultate ori a familiilor acestora şi convenţii de colaborare în interes reciproc.

Art. 25. (1) Direcţia Generală colaborează şi cooperează în soluţionarea unor segmente din activitatea de protecţie a persoanei aflate în dificultate, pentru elaborarea şi implementarea în comun a unor programe şi proiecte de interes în domeniu cu Inspectoratul Şcolar Judeţean, Direcţia de sănătate publică, Inspectoratul general al Poliţiei, Direcţia pentru Dialog, Familie şi Solidaritate Socială, Casa Judeţeană de Pensii, Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate, Parchetele de pe lângă judecătoriile locale şi Tribunalul Judeţean, precum şi cu alte autorităţi sau instituţii publice.

(2) Directia Generala colaboreaza cu Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap si cu Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului conform prevederilor legale.

Art. 26. În realizarea obiectivelor cuprinse în strategia judeţeană, Direcţia Generală poate colabora, în condiţiile legii,  şi cu organisme private autorizate care desfăşoară activitate în domeniul protecţiei persoanei aflate în dificultate, cu organizaţii neguvernamentale cu activităţi în domeniu, române sau străine, cu reprezentanţii cultelor religioase recunoscute de lege şi statul român, precum şi cu agenţi economici.

 

 

CAPITOLUL VI

DISPOZIŢII FINALE

 

Art. 27. (1) În termen de 30 de zile de la aprobarea prezentului regulament, Direcţia Generală are obligaţia de a elabora şi de a supune spre aprobare Consiliului Judeţean Buzău regulamente de organizare şi funcţionare internă a serviciilor specializate organizate ca structuri externe.

(2) Regulamentele de organizare şi funcţionare internă a serviciilor specializate organizate ca structuri externe vor completa prevederile prezentului regulament şi se vor constitui ca anexe ale acestuia.

Art. 28. Prezentul regulament intră în vigoare la data de 01.01.2005.